Gandhi ja koskemattomat


Istun viehättävän Treebo Vila de Goan allasalueella, Pohjois-Goan Siolimissa, keskiviikkona 3.10.2019 klo 5.48. Lämpötila on noin +27, ilma kohtuullisen kosteahko. Paikalliset oravat kirmailevat puussa vieressäni, linnut laulavat ja kulkukoirat aloittavat päivän kulkunsa, haukkumalla itsensä hereille. Minä saan istua tässä, äärettömän kiitollisena, todistamassa tätä kaikkea. 

Ihmeellinen paikka tämä Intia, vai onko niin, että jokainen paikka maailmassa on minulle ihmeellinen Utopialandiasta katsottuna?

Itsesuggestion voima saattaa olla niin vahva, että ihmisestä ja hänen ympäristöstään tulee sellainen, kun hän uskoo olevansa.” - Gandhi, Sabarmatin vankilasta 1928

Mohanas (Mahatma) Gandhi (1869-1948)

Viisas ihminen tuo Gandhi. Sattui niin, että löysin mökiltä ennen reissuani kirjan: Mahatma Gandhi – Rauhan sanat, joka on täynnä hänen ajatuksiaan. Päätin napata tuon Intian vapaustaistelijan ajatukset mukaani tänne. Tuntui sopivalta tutustua niihin siellä, mihin hän on eniten vaikuttanut.

©Pixabay

Täällä sattui olemaan eilen Gandhin syntymäpäivä, joka näkyi meidän turistien suuntaan lähinnä Dry Day -kyltteinä eli kuivana päivänä, jolloin alkoholin käyttö ja myynti on kiellettyä.

Olen päässyt keskustelemaan moneen otteeseen Villamme johtajarouva Lady Perpetuan kanssa, ja tunnen jostain syystä syvää hengenheimolaisuutta tuon naisen kanssa.  

Vai onko niin, että tunnen hengenheimolaisuutta jokaista kanssaihmistäni kohtaan utopialandialaisena? Joka tapauksessa, keskustelimme eilen juhlapäivän mukaisesti myös Gandhista.

Päämääräni on ystävyys koko maailman kanssa.” - Gandhi 10.3.1920

©Hengittävääelämääetsimässä

Mohanas (Mahatma) Gandhi oli intialainen väkivallattomuuden ja rauhan puolestapuhuja. Häntä pidetään Intian vapauttajana, jonka suuren myötävaikutuksen avulla Intia itsenäistyi brittihallinnon alaisuudesta vuonna 1947, toisen maailmansodan jälkimainingeissa.

Gandhi pyrki kaikessa toiminnassaan totuuteen, puhtauteen, ihmisarvoon ja kansalliseen itsenäisyyteen. Päämääriinsä hän pyrki väkivallattomuuden kautta, jonka koki olevan rauhan ehdoton edellytys. Hän on ollut ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi useamman kerran.

On valitettavaa, että tämä väkivallan vastustaja joutui kokemaan väkivaltaisen kuoleman, vain vuosi Intian itsenäistymisen jälkeen. Päivämäärä 30.1.1948 ja hindufanaatikko koituivat Gandhin kohtaloksi, kun hän joutui tämän murhaamaksi matkallaan iltarukoukseensa.

Melkoinen ihminen tuo Gandhi. Kuvittelin, että hänen etunimensä on Mahatma, mutta kappas, se onkin Mohanas. Mahatma taas on sanskritin kieltä ja tarkoittaa suurta sielua, se on verrattavissa englannin kielen sanaan saint (pyhä). Tämä Intian kansan hänelle suoma kunnianimike, on varmasti ilman epäilystäkään täysin ansaittu.

Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä.” - Gandhi

Kastijärjestelmä

Tutustuessani Gandhiin ja oikeastaan kaikkeen Intiaan liittyvään, törmäsin väistämättä ja toistuvasti käsitteeseen kastijärjestelmä. Olin kuullut tästä aiemminkin, mutta en oikein tiennyt, mitä se käytännössä tarkoittaa, joten asiaa oli ryhdyttävä tutkimaan.

Intiassa aina vallinnut, ja hieman muotoaan muuttaneena edelleen vallitseva, kastijärjestelmä on 3000 vuotta vanha ja perustuu hindujen pyhiin Veda-kirjoihin. Riippuen lähteestä, järjestelmän synnystä ja uskontoriippuvaisuudesta ollaan montaa mieltä.

Joidenkin lähteiden mukaan se ei perustu lainkaan uskontoon, vaan on syvälle juurtunut kulttuurinen ilmiö ja tiukan hierarkinen sosiaalinen järjestys. Monissa lähteissä, se taas liitetään vahvasti hindulaisuuteen ja perustuu niiden mukaan käsitykseen siitä, että kosminen laki dharma määrää kaikille eläville olennoille niiden syntyessä paikkansa. 

Vastoin parempaa tietoa aiheesta arvaan, että se on uskonnosta lähtöisin oleva sosiaalinen järjestelmä maassa, jossa uskonnot ovat vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässä.

©Pixabay

Oli niin tai näin, se on olemassa ja sen olemassaolo aiheuttaa minussa suurta surua. Millaisessa maailmassa me ihmiset oikein elämme? Surun lisäksi, se tuo minulle valtavan kiitollisuuden siitä, että minä, lapseni ja läheiseni olemme syntyneet Suomeen.

Maahan, jossa suurimmat ongelmamme tuntuvat koostuvan erinäisistä turhanpäiväisyyksistä valittamisesta ja niistä ahdistumisesta. Maahan, jossa meidän on ainakin yksilöinä helpompi vaikuttaa omaan elämäämme. Ja kyllä, käsi sydämellä voin todeta kuuluneeni itse tämän valittamisahdistumisajatusmaailman ylimpään kastiin.

Tässä lähes Etelä-Afrikan apartheidiin verrattavissa olevassa syrjimisjärjestelmässä, ihmiset jaetaan syntyperänsä perusteella pääsääntöisesti neljään pääkastiin, joita ovat pappiskasti, sotilaskasti, kauppias- ja maanviljelijäkasti sekä palvelijakasti. 

Intialaisen kasti määräytyy aina isän mukaan ja säilyy koko elämän ajan. Jos satut syntymään edellä mainittujen kastien alapuolelle, olet kastiton ja synnynnäisesti saastainen. Vuodelta 2016 peräisin olevan tiedon mukaan, kastittomia lasketaan olevan noin 201,4 miljoonaa.

Kastijärjestelmä lakkautettiin virallisesti pian Intian itsenäistymisen jälkeen vuonna 1950, mutta se vaikuttaa intialaisten ihmisten elämään vielä tänä päivänäkin, 69 vuotta myöhemmin.

Kukaan ei voi syntyä saastaiseksi, sillä kaikki ihmiset ovat yhden ja saman tulen kipinöitä.” - Gandhi

Koskemattomat Dalitit

Kastittomista käytetään, kasteihin kuuluvien keskuudessa, muun muassa nimityksiä: koskematon ja saastainen. Nimitykset juontavat juurensa siitä, että heitä pidetään niin saastaisina ihmisinä, ettei heihin voi edes koskea. Kastittomat itse käyttävät itsestään nimitystä Dalit, joka tarkoittaa murskattua tai poljettua kansaa. 

Joissain kylissä tarjotaan juomat kastittomille eri kupeista kuin korkeakastisille, ja kastittomien täytyy kävellä korkeakastisten alueella paljain jaloin. Heitä voidaan kohdella kaltoin työpaikoilla, ja kouluissa on yleistä nimitellä, ahdistella ja kiusata kastittomia lapsia. 

©Pixabay

Muinaisen käytännön mukaan kastittomien tuli tehdä työtä, joka oli tarkoituksella suunniteltu mahdollisimman inhottavaksi ja halventavaksi. Naiset esimerkiksi puhdistivat käsin kylien suuria käymälöitä, keräsivät ihmisten ulosteet ämpäreihin ja kuljettivat ne tunkiolle, joka sijaitsi kätevästi heidän asuinalueensa vieressä. Miehet puolestaan laskeutuivat esimerkiksi viemäreihin avaamaan siellä olevat tukkeumat, ilman minkäänlaisia suojavarusteita.

Muutoksia parempaan on vuosien varrella tapahtunut, koska Dalitit ovat ryhtyneet vaatimaan oikeuksiaan, ja ovat viime vuosikymmeninä ottaneet paikkansa yhteiskunnan näkyvilläkin paikoilla. Esimerkkinä Intian vuonna 2017 valittu presidentti Ram Nath Kovind, joka on syntyperältään Dalit.  

Gandhi oli tunnettu kastittomien auttaja. Muun Intian kauhistellessa vieressä hän muun muassa otti kastittoman perheen kotiinsa asumaan. Hän käytti Daliteista nimitystä Harijan, Jumalan omat.

Kunhan kasteihin kuuluvat hindut ovat vapaaehtoisesti ja aidon vakaumuksen voimasta luopuneet perinteisestä saastaisuuden käsitteestä, silloin meistä kaikista voi käyttää nimitystä Harijan.” - Gandhi

Gandhia kuitenkin kritisoitiin monesti siitä, että hän ajoi ainoastaan Dalitien asiaa, ei koko kastijärjestelmän lakkauttamista.

Dalitien taistelu

Dalit-liike sai alkunsa Maharasthran alueelta, jossa kansalaisoikeusliike Dalit Panthers alkoi toimia 1970-luvun alussa. Sen keskushahmona ja koko kastinvastaisen ideologian luojana, tunnetaan Intian entinen oikeusministeri ja perustuslain kirjoittaja Bhimrao Ambedkar (1890-1956). Kuten arvata saattaa, mies oli Dalit itsekin.

Ambedkar julkaisi vuonna 1936 kastijärjestelmän hävittämistä käsittelevän kirjan Annihilation of caste. Hän oli alun perin hindu, mutta ilmoitti kirjansa julkistamisvuonna, ettei tulisi kuolemaan hinduna. Daliteilla ei ollut aikoinaan oikeutta astua hindutemppeleihin tai saada siunausta brahmaanipapeilta, vaikka he olivat hinduja itsekin.

Koen edellä mainitun yhtenä esimerkkinä joidenkin maailman uskontokuntien törkeästä tekopyhyydestä. Tosin olen varma siitä, että tuokin tekopyhyyden osoitus on lähtöisin ennemmin ihmisen tulkinnasta kuin yhdenkään jumalan sanasta.

Kaikki maailman uskonnot kuvaavat jumalan ennen kaikkea ystävättömien ystäväksi, avuttomien avuksi ja heikkojen suojelijaksi. Kuka voi Intiassa olla ystävättömämpi, avuttomampi tai heikompi kuin ne nelisenkymmentä miljoonaa hindua, jotka luokitellaan saastaisiksi?” - Gandhi 11.2.1933

Muutamaa kuukautta ennen kuolemaansa vuonna 1956, Ambedkar sekä puoli miljoonaa hänen seuraajaansa kääntyivät buddhalaisiksi. Intiassa on nykyään miljoonia neobuddhalaisia, joiden enemmistö koostuu uskontoaan vaihtaneista daliteista.

Uskon vakaasti, että harijanit luopuvat hindulaisuudesta, elleivät niin sanotut kasteihin kuuluvat opi rakastamaan heitä kuin itseään.” - Gandhi 12.6.1930

Tämän päivän Dalit-liike koostuu monista ympäri maailmaa toimivista järjestöistä, jotka toimivat Dalitien aseman ja elinolojen parantamiseksi. Esimerkkinä kansainvälinen Dalitien solidaarisuusverkosto: International DalitSolidarity Network. Suomessakin on oma vuonna 2010 perustettu osastonsa, joka toimii vapaaehtoisvoimin.

Suomessa toimiva Dalitien solidaarisuusverkosto on uskonnollisesti ja puoluepoliittisesti sitoutumaton ihmisoikeusjärjestö, joka tiedottaa ja pyrkii vaikuttamaan suomalaisiin päättäjiin, yrityksiin, järjestöihin ja yksilöihin kastisyrjinnän lakkauttamiseksi. DSNFI kuuluu edellä mainittuun kansainväliseen Dalitien solidaarisuusverkostoon.

Tue Dalitien solidaarisuusverkoston toimintaa, lisätietoja tästä.

Törmäsin viime keväänä joogafestareilla pieneen yhdistykseen nimeltä Agran koululaiset ry. Kyseessä on pieni poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton suomalainen kansalaisjärjestö, joka tukee Dalitien ihmisoikeustaistelua. He ylläpitävät Agrassa yhdessä Chaudhary Welfare Society -järjestön kanssa koulua Dalit-tytöille, jotka elävät äärimmäisessä köyhyydessä ja ovat kohdanneet hyväksikäyttöä sekä traumaattisia tilanteita.

Ryhdy Dalit-tytön tai vaikka kokonaisen luokan kummiksi, lisätietoja tästä.

Lady Perpetua ja pohjoisen pojat

Halusin ehdottomasti kuulla syntyperäisen intialaisen ajatuksia ja kokemuksia kastijärjestelmään ja Daliteihin liittyen, joten hyökkäsin jälleen Lady Perpetuan puheille. Jos satut matkustamaan tänne, ja olet kiinnostunut ahdistelemaan majoituspaikkasi henkilökuntaa loputtomilla kysymyksilläsi, suosittelen lämpimästi suunnaksi Treebo Vila de Goaa, jossa Lady P vastaa jokaiseen kysymykseesi suurta kärsivällisyyttä ja rakkautta osoittaen.

Perpetua kuuluu toisiksi ylimpään kastiluokkaan, kuten hänen isänsä, isoisänsä ja isoisoisänsä ennen häntä. Hänen mukaansa kastijärjestelmän olemassaolo on nykypäivänäkin nähtävissä kaikkialla Intiassa, toisaalla enemmän ja toisaalla vähemmän. Turistien suosimalla Goalla vähemmän, vaikka hän kertoo nähneensä täälläkin tapauksia, joissa Dalit on laitettu istumaan tuolin sijaan lattialle kastittomuutensa takia.

Villassa työskentelee Perpetuan lisäksi kolme Dalit-poikaa pohjoisesta. Ihan samanlaisia ihmisiä näyttävät olevan kuin minäkin, vieläpä hyvin kohteliaita ja ystävällisiä.

©Hengittävääelämääetsimässä

Perpetuan mielestä koko kastijärjestelmä ja sen vaikutukset ovat järjettömiä. Hänelle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, huolimatta omasta asemastaan toiseksi ylimmässä kastissa.

Hän näkee ratkaisuna Dalitien aseman nostamiseksi koulutuksen parantamisen. Kun jokainen ihminen kastista tai siihen kuulumattomuudesta huolimatta, saa hyvän koulutuksen, luokkaerot häivyttyvät ja ajan saatossa katoavat.

Daliteja työskentelee myös ulkomailla ja se on Perpetuan mukaan auttanut Dalitien yhteiskunnallisen aseman parantumista. Hieman isommat tulot ovat luoneet henkilökohtaisen talouden kohenemista, ja sitä kautta laajentaneet Dalitien mahdollisuutta hankkia itselleen tasa-arvoisemmat elinolosuhteet.

Toivon todella, että mahdollisimman moni niin Intiassa kuin sen ulkopuolellakin alkaa ajatella Daliteihin liittyen, kuten Gandhi, Ambedkari ja Perpetua.

Jos näin tapahtuu, jokaisella Dalitilla on mahdollisuus saada kokemus hyväksytyksi tulemisesta sellaisena arvokkaana ja rakastettavana ihmisenä, jollaisia hekin todellisuudessa ovat syntymästään lähtien olleet.

Uskon lujemmin ajatuksen voimaan kuin kirjoitetun tai puhutun sanan voimaan.” - Gandhi 17.9.1925

Olen Gandhin kanssa samaa mieltä monesta asiasta. Erityisesti siitä, että meistä jokainen on – uskonnosta, väristä, rodusta, asemasta tai asemattomuudesta riippumatta – yhden ja saman tulen kipinöistä lähtöisin.

Lähteistä

Olen tutkinut kirjoitukseeni liittyviä asioita erilaisia lähteitä koluten. Faktatiedot ovat peräisin internetin ihmeellisestä maailmasta, Rauhan sanat -kirjasta sekä Lady Perpetuasta. Mielipiteeni, jotka uskon sinun erottavan kirjoituksesta, ovat peräisin minusta.

Mielestäni tarpeelliset lähteet löytyvät tekstiin upotettuna. Tarkempaa erittelyä en lähde tekemään, koska en koe sitä tarpeelliseksi, enkä suoraan sanottuna tiedä, kuuluuko blogatessa tehdä niin toimiakseen bloggaajayhteiskunnassa vallitsevien yleisten ja hyväksyttävien normien mukaisesti..

Koen kuitenkin astuneeni omassa elämässäni kaikenlaisten normien mukaan elämisajattelujen ulkopuolelle, ja sen mukaisesti jätän sinun tehtäväksesi luokitella minut ja jokaisen kirjoitukseni, luotettavaksi tai ei luotettavaksi lähteeksi.

Kiitos, kun luit ja kiitos, kun jaat tämän mielestäni äärettömän tärkeää asiaa käsittelevän kirjoituksen sopivaksi katsomillesi tahoille. 



Kommentit

Suositut tekstit