Valokuvataiteella kouluväkivaltaa vastaan
![]() |
Ole rohkea, Arvosta itseäsi - arvosta muita, Erilaisuus on rikkautta, kannustavat kouluväkivaltaa kokeneet julkisuuden henkilöt keravalaisia lapsia ja nuoria Minuunkin sattui -valokuvanäyttelyn teoksista käsin. Olin tikkana paikalla, kun Keravanjoen koulun vanhempainyhdistys toi näyttelyn Keravalle.
Näyttelyn avajaiset ja vanhemmille suunnattu
keskustelutilaisuus järjestettiin maanantaina 16.1.2023 Keravanjoen koululla teemalla: Väkivalta ja kiusaaminen ajan ilmiönä - Pitääkö olla huolissaan?
Kyllä, pitää olla huolissaan, totesin Keski-Uusimaa-lehden kolumnissa, joka on
luettavissa täällä.
Tuntui ristiriitaiselta tutustua näyttelyyn koulussa, jossa
lapseni on kohdannut toistuvasti kouluväkivaltaa. Olin vihainen ja surullinen; sen
raivon ja epätoivon syvyydellä, jota olen lapseni puolesta kokenut, ei ole
pohjaa. Pienesti toiveikas; ehkä muutosta tai edes kouluväkivaltailmiön
myöntämistä on ilmassa, kun se nostetaan näkyvästi esiin juuri täällä.
Tilaisuudessa kuultiin arvokkaat puheenvuorot
kaupunginjohtaja Kirsi Ronnulta, valokuvataiteilija Johanna Kareelta, rehtori
Minna Liljalta, lehtori Mia Pietilältä, Keravan nuorisopalveluiden
työntekijöiltä sekä koulun kolmelta oppilaalta; Emil Backströmiltä, Valyntine
Cherenkolta ja Julia Koivistolta.
Keravalaiset oppilaat tutustuvat näyttelyyn opettajiensa
johdolla. Johanna Kare kertoi avajaispuheessaan tuovansa näyttelyn kouluihin
eniten oppilaita ja opettajia varten. ”Toivon
että oppilaat ja opettajat tutkivat, mitä koulukiusaaminen tekee ihmiselle”,
hän sanoi.
Yhdyn taiteilijan toiveeseen, ja laajennan sen koskemaan
koko yhteiskuntaa. Kouluväkivallan seurauksia tulee tuoda esiin
pitkäjänteisesti vielä enemmän ja vielä laajemmin. Esimerkiksi kirjailija Iida
Rauma toi omat kokemuksensa ansiokkaasti esiin kaunokirjallisuuden keinoin, ja
voitti Hävitys -romaanillaan Finlandia-palkinnon. Kunpa
suomen kielen lehtorit kautta maan luetuttaisivat Hävityksen oppilaillaan ja
kollegoillaan.
”Turvallisuuden tunne on pohja nuorten hyvinvoinnille,
jos nuori ei tunne olevansa turvassa itsetunto kärsii. Huono itsetunto taas vaikeuttaa
elämää, koulunkäyntiä ja aiheuttaa haasteita tulevaisuudessa. Jatkuva mielipaha
laskee motivaatiota ja kuluttaa voimia, joita nuori voisi suunnata häntä
kiinnostaviin ja tärkeisiin asioihin”, kiteytti tukioppilas Emil Backström
kouluväkivallan aiheuttaman turvattomuuden seurauksia.
Huono itsetunto lienee myös väkivallan tekijöiden haaste,
ehkä ihminen tuntee itsensä hetkellisesti pidemmäksi seistessään maassa
makaavan lajitoverin päällä.
”Koululla on velvollisuus puuttua ja ennaltaehkäistä
kiusaamistapauksia”, sanoi Keravanjoen koulun rehtori Minna Lilja. Hän
korosti kuitenkin sitä, että koulu ei yksin pysty luomaan ilmapiiriä, jossa
kiusaamista ei hyväksytä. “Siinä tarvitaan kotien, vanhempien ja koko
yhteiskunnan yhteistyötä, että ylipäänsä saataisiin asenteet ja ilmapiiri
sellaisiksi, jossa kiusaamista ei hyväksytä.”
Ärtymykseni koulun vähäisiltä tuntuvista puuttumiskeinoista
laantui hieman, kun kuulin ensimmäistä kertaa, että kouluväkivaltailmiön
olemassaolo tunnustettiin suoraselkäisesti ja piilottelematta. Silti kiusaamisen
vastainen toimenpideohjelma KiVa Koulu näyttäytyy pitkäkestoista
kouluväkivaltaa kokeneen vanhemmalle lähinnä huonona huumorina. Ehkä se
voisi toimia vitsin sijaan viisautena, jos sitä toteuttaisi palkattu henkilö,
jonka työaika olisi resursoitu vain ja ainoastaan kouluväkivallan vastaiseen
työhön koulujen arjessa.
Kaupungin nuorisotyöntekijöiden työpanosta ei voi olla mainitsematta. He työskentelevät viikoittain kouluilla olemassa oppilaille se kiireetön aikuinen, jolla on aikaa pysähtyä lasten äärelle. On silti todettava, että vaikka kahdeksan tuntia viikossa on parempi kuin ei mitään, niin kahdeksansadan oppilaan koulussa siitä ei montaa kymmentä sekuntia ole käytettäväksi per oppilas.
Sitten on vielä kouluvalmentajat, joita työskentelee
yksi jokaisessa Keravan yhtenäiskoulussa. Keravanjoen koulun kouluvalmentaja
Sini Vaaralan edessä en voi kuin kiittää nöyrästi ja kumartaa syvään. Se
konkreettinen tuki, läsnäolo ja ohjaus, jota hän lapselleni koulun arjessa
antaa, on korvaamatonta.
Jos minulla olisi ylimääräistä energiaa, köyttäisin itseni
kettingeillä päättäjien päiväuniin huutelemaan taukoamatta iskulauseita: kouluihin
lisää resursseja! lisää nuorisotyöntekijöitä! lisää kouluvalmentajia! lisää
avustajia!
Lisää kaikkea kouluihin voisi myös vaikuttaa suoraan lasten
ja nuorten oppimiseen, kun opettajat saisivat keskittyä opettamiseen.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuoreen tutkimuksen mukaan
koulujen ja oppilaiden väliset erot osaamisen kehittymisessä kasvavat, ja etenkin
suomi toisena kielenä-oppilaat jäävät muista jälkeen. Samoin käynee helposti
myös suomi äidinkielenä-oppilaille ilman riittävää tukea, jos haasteena ovat esimerkiksi
oppimis- tai keskittymisvaikeudet.
Lisäresursoinnin kohdentaminen esimerkiksi S2-opetukseen sekä
erityiseen tukeen voisi toimia samalla ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä
myös kouluväkivallan kitkemiseksi. Ilman kunnollista luku- ja kirjoitustaitoa
lienee todennäköisempää päätyä ammattiroadmanien rivimieheksi kuin vaikkapa KiVa
Koulu-ohjelman kehittämispäälliköksi.
![]() |
Valokuva on väkevä ja vaikuttava keino erilaisten ilmiöiden
esiin nostamisessa. Minuunkin sattui -näyttely on osa Johanna Kareen KATSO IHMINEN ® -näyttelykonseptia, joka tuo näkyväksi marginaalisia ja
unohdettuja ihmisiä sekä ilmiöitä. Hän on kuvannut kouluväkivaltaa kokeneiden
lisäksi esimerkiksi huumeriippuvaisten läheisten tuskaa, kodittomien arkea sekä
lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden kauhuja. Voiko tätä tärkeämpää taidetta
tehdä?
Kunnioitan ja arvostan suuresti ihmisiä, jotka käyttävät lahjojaan
tehdäkseen näkyväksi tarinat, jotka voisivat muuten jäädä kertomatta. Maaliskuussa
2018 avajaisensa saanut Minuunkin sattui -näyttely on kiertänyt jo 80 koulussa
tekemässä kouluväkivallan vastaista työtä.
Näyttely koostuu henkilökuvista ja -tarinoista, jotka kertovat kouluväkivallan seurauksista ja selviämisestä. Näyttely pysäyttää, hiljentää, vakavoittaa. Valokuvat vangitsevat katseen ja kehottavat lempeän jämäkästi jäämään äärelleen. Älä ohita minua, ne sanovat julkisuuden henkilöiden tutuilla kasvoilla. Tuska ja toivo ovat teoksissa läsnä yhtä aikaa. Haluan kuunnella enemmän toivon ääntä: Kaikesta kammottavastakin voi selvitä! Yksin ei tarvitse jäädä kokemuksiaan kantamaan! Toivoa on niin kauan kuin on elämää!
Kiitos hyvästä blogista! Keravanjoen koulun vanhempainyhdistyksen puolesta Tarja Lamminmäki (pj.)
VastaaPoistaKiitos, Tarja, teille tilaisuuden ja näyttelyn järjestämisestä <3
Poista