KUT toi maailman näyttämölle Äidike kantaesityksellä
Voiko ihmissuhteen ostaa? Voiko sopimuksen turvin välttää hylätyksi tulemisen? Voiko turvallisen kiintymyssuhteen saada vielä aikuisena? kysyy Keski-Uudenmaan Teatteri KUTin kevätnäytelmä Äidike. Tammikuussa suomenkielisen kantaesityksensä saanut näytelmä marssittaa estradille kiintymyssuhdetraumat ja korjaavat kokemukset kevyessä ja hauskassa paketissa.
![]() |
©Kristiina Männikkö |
”Ellet ole koskaan saanut nauttia äidin rakkaudesta, saat
siihen nyt toisen mahdollisuuden.”
Näytelmä kertoo vanhemmuudesta, äidin ja aikuisen tyttären epätyypillisestä
suhteesta. Esperanza (Sari Havas) on lapseton, pienituloinen
eläkeläisleski, joka päättää ryhtyä tarjoamaan palveluitaan maksullisena
äitinä. Amparo (Sirja Sauros) on lapsena orpoutunut nuorehko nainen,
joka kaipaa äitiä, tietyin ehdoin. Amparo vastaa Esperanzan ilmoitukseen ja siitä
alkaa sopimusperusteinen perhesuhde, joka perustuu johonkin aivan muuhun kuin
biologiaan.
Tätä ei ollut ihan helppo viedä näyttämölle niin, että
esityksestä saadaan vaivaton ja sujuva, sanoo ohjaaja Lija Fischer
esityksen jälkeen. Olen alussa pienen hetken kysymysmerkkinä, kunnes näytelmän
jännite tempaisee minut imuunsa ja pitää otteessaan loppuun asti. Kokonaisuus
on mielestäni erittäin onnistunut, minua liikuttaa ja naurattaa sopivassa
suhteessa läpi näytelmän. Ihastelen erityisesti kohtausten loppuihin
rakennettuja tunnelman vaihdoksia, hilpeästä hirveään ja sitten rivakasti
eteenpäin. Viljami Lehtosen musiikit saavat minut näissä kohdin
kananlihalle.
![]() |
©Kristiina Männikkö |
KUT toi Äidikkeen ohjelmistoonsa osana Suomen kulttuurirahaston Maailma näyttämölle -hanketta, jonka tavoitteena on saada suomalaiset teatterit käännättämään ja kantaesittämään normaalisti katveeseen jäävien kielialueiden näytelmäkirjallisuutta. Äidikkeen on suomentanut Lumi Eronen.
Marta Barcelón, alun perin katalaaninkielinen
käsikirjoitus on hieno, se etenee epäkronologisessa järjestyksessä
pirstaleisine aikatasoineen, ja miten nerokkaasti! Näytelmä antaa minulle
katsojana pähkinöitä purtavaksi juuri sopivasti. Lopussa ajattelen Äidikkeen
olevan varsin looginen kaikessa pirstaleisuudessaan.
Roolitus on erinomainen, näyttelijät Sari Havas ja Sirja
Sauros ovat kuin oikean elämän äiti ja tytär. Havas äidikkeenä on kuin tulppaanintuoksuisessa
keittiössä lauantaiaamupäivisin valmistuva omenakaurapaistos: turvallinen,
huolehtiva ja lämmin, minäkin haluan hänen esittämänsä Esperanzan äidikseni!
Sauros on tyttärenkorvikkeena turvallisuushakuinen, hylkäämiskokemuksia
hinnalla millä hyvänsä karttava oman elämänsä toimitusjohtaja, joka etsii eheää
kiintymyssuhdetta. Sauros on uusi tuttavuus KUTin lavoilla, toivottavasti hän on
tullut jäädäkseen.
![]() |
©Kristiina Männikkö |
Äidike koskettanee äitien ja tytärten lisäksi jokaista, joka
on jonkun lapsi, vanhempi, mummi, kummi tai ystävä, koska toisen ihmisen tarve
on universaali. Näytelmä keskittyy vanhemman ja lapsen väliseen suhteeseen, mutta
tuo samalla esiin normeista poikkeavan ihmissuhteen mahdollisuuden. Läheiseen
ihmissuhteeseen ei tarvita välttämättä verisukulaisuutta tai rakkaussuhdetta,
vaan sellainen voi syntyä monenlaisin tavoin nykymaailmassa. Ja erityisesti
niille, joiden lapsuudessa rakennettiin useammin raketteja isän huumeruiskuista
kuin keitettiin harakan huttua äidin sylissä, näytelmällä on toiveikas viesti: vaikka
lapsuus olisi ollut traumaattinen, korjaavia kokemuksia voi saada vielä
aikuisena.
Nautin Äidikkeestä täysin rinnoin! Kun menen teatteriin, haluan tuntea, oivaltaa, peilata näytelmän maailmaa omaani ja parhaimmillaan oppia jotakin uutta ihmisyydestä tai itsestäni. Äidike tarjosi tätä kaikkea keveästi ilman turhaa angstia ja ahdistamista. Lähdin teatterista hyväntuulisena ja virkistyneenä. Teki myös mieli soittaa sekä äidille että tyttärelle: hei, olette rakkaita, muistattehan!
Äidikkeen esitykset jatkuvat toukokuulle, liput ja lisätiedot tästä linkistä.
Näin esityksen vapaalipulla, lämmin kiitos KUT!
Kommentit
Lähetä kommentti