Gandhi ja koskemattomat
Istun viehättävän Treebo Vila de Goan allasalueella Pohjois-Goan Siolimissa keskiviikkona 3.10.2019 klo 5.48. Lämpötila on noin + 27 astetta, ilma kohtuullisen kosteahko. Paikalliset oravat kirmailevat puussa
vieressäni, linnut laulavat ja kulkukoirat aloittavat päivän kulkunsa haukkumalla itsensä hereille. Minä saan istua tässä, äärettömän kiitollisena, todistamassa
tätä kaikkea. Ihmeellinen paikka tämä Intia.
”Itsesuggestion voima saattaa olla niin vahva, että
ihmisestä ja hänen ympäristöstään tulee sellainen, kun hän uskoo olevansa.” - Gandhi, Sabarmatin vankilasta 1928
Mohanas (Mahatma) Gandhi (1869-1948)
Viisas ihminen tuo Gandhi. Sattui niin, että löysin mökiltä ennen reissuani kirjan: Mahatma Gandhi – Rauhan sanat, joka on täynnä hänen ajatuksiaan. Päätin napata tuon Intian vapaustaistelijan ajatukset mukaani tänne. Tuntui sopivalta tutustua niihin siellä, mihin hän on eniten vaikuttanut.
![]() |
©Pixabay |
Täällä sattui olemaan eilen Gandhin syntymäpäivä,
joka näkyi meidän turistien suuntaan lähinnä Dry Day -kyltteinä eli kuivana
päivänä, jolloin alkoholin käyttö ja myynti on kiellettyä.
Olen päässyt keskustelemaan moneen otteeseen Villamme
johtajarouva Lady Perpetuan kanssa, ja tunnen jostain syystä syvää
hengenheimolaisuutta tuon naisen kanssa. Keskustelimme eilen juhlapäivän mukaisesti myös Gandhista.
”Päämääräni on ystävyys koko maailman kanssa.” - Gandhi
10.3.1920
![]() |
©Hengittävääelämääetsimässä |
Mohanas (Mahatma) Gandhi oli intialainen väkivallattomuuden
ja rauhan puolestapuhuja. Häntä pidetään Intian vapauttajana, jonka suuren
myötävaikutuksen avulla Intia itsenäistyi brittihallinnon alaisuudesta vuonna
1947, toisen maailmansodan jälkimainingeissa.
Gandhi pyrki kaikessa toiminnassaan totuuteen, puhtauteen,
ihmisarvoon ja kansalliseen itsenäisyyteen. Päämääriinsä hän pyrki
väkivallattomuuden kautta, jonka koki olevan rauhan ehdoton edellytys. Hän
on ollut ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi useamman kerran.
On valitettavaa, että tämä väkivallan vastustaja joutui kokemaan
väkivaltaisen kuoleman vain vuosi Intian itsenäistymisen jälkeen. Päivämäärä 30.1.1948 ja
hindufanaatikko koituivat Gandhin kohtaloksi, kun hän joutui tämän murhaamaksi
matkallaan iltarukoukseensa.
Melkoinen ihminen tuo Gandhi. Kuvittelin, että hänen
etunimensä on Mahatma, mutta kappas, se onkin Mohanas. Mahatma taas on
sanskritin kieltä ja tarkoittaa suurta sielua, se on verrattavissa englannin
kielen sanaan saint (pyhä). Tämä Intian kansan hänelle suoma kunnianimike on varmasti ilman
epäilystäkään täysin ansaittu.
”Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä.” - Gandhi
Kastijärjestelmä
Tutustuessani Gandhiin ja oikeastaan kaikkeen Intiaan
liittyvään törmäsin väistämättä ja toistuvasti käsitteeseen kastijärjestelmä.
Olin kuullut tästä aiemmin, mutta en oikein tiennyt, mitä se käytännössä
tarkoittaa, joten ryhdyin tutkimaan asiaa.
Intiassa aina vallinnut, ja hieman muotoaan muuttaneena edelleen
vallitseva, kastijärjestelmä on 3000 vuotta vanha ja perustuu hindujen pyhiin
Veda-kirjoihin. Järjestelmän synnystä ja
uskontoriippuvaisuudesta ollaan montaa mieltä riippuen lähteestä.
Joidenkin lähteiden mukaan se ei perustu lainkaan uskontoon, vaan on syvälle juurtunut kulttuurinen ilmiö ja tiukan hierarkinen sosiaalinen
järjestys. Monissa lähteissä se taas liitetään vahvasti hindulaisuuteen ja perustuu
niiden mukaan käsitykseen siitä, että kosminen laki dharma määrää kaikille
eläville olennoille niiden syntyessä paikkansa.
Vastoin parempaa tietoa
aiheesta arvaan, että se on uskonnosta lähtöisin oleva sosiaalinen järjestelmä
maassa, jossa uskonnot ovat vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässä.
![]() |
©Pixabay |
Oli niin tai näin se on olemassa ja sen olemassaolo
aiheuttaa minussa suurta surua. Millaisessa maailmassa me ihmiset oikein elämme?
Surun lisäksi se tuo valtavan kiitollisuuden siitä, että minä, lapseni
ja läheiseni olemme syntyneet Suomeen. Maahan, jossa suurimmat ongelmamme tuntuvat koostuvan
erinäisistä turhanpäiväisyyksistä valittamisesta ja niistä ahdistumisesta. Maahan,
jossa meidän on ainakin yksilöinä helpompi vaikuttaa omaan elämäämme. Ja kyllä, käsi sydämellä voin todeta kuuluneeni
itse tämän valittamisahdistumisajatusmaailman ylimpään kastiin.
Tässä lähes Etelä-Afrikan apartheidiin verrattavissa olevassa syrjimisjärjestelmässä ihmiset jaetaan syntyperänsä perusteella pääsääntöisesti neljään pääkastiin: pappiskastiin, sotilaskastiin,
kauppias- ja maanviljelijäkastiin sekä palvelijakastiin.
Intialaisen kasti
määräytyy isän mukaan ja säilyy koko elämän. Jos satut syntymään edellä
mainittujen kastien alapuolelle, olet kastiton ja synnynnäisesti saastainen. Vuodelta
2016 peräisin olevan tiedon mukaan kastittomia lasketaan olevan noin 201,4
miljoonaa.
Kastijärjestelmä lakkautettiin virallisesti pian Intian itsenäistymisen
jälkeen vuonna 1950, mutta se vaikuttaa intialaisten ihmisten elämään vielä tänä
päivänä, 69 vuotta myöhemmin.
”Kukaan ei voi syntyä saastaiseksi, sillä kaikki ihmiset
ovat yhden ja saman tulen kipinöitä.” - Gandhi
Koskemattomat Dalitit
Kastittomista käytetään kasteihin kuuluvien keskuudessa muun
muassa nimityksiä: koskematon ja saastainen. Nimitykset juontavat juurensa
siitä, että heitä pidetään niin saastaisina ihmisinä, ettei heihin voi edes
koskea. Kastittomat itse käyttävät itsestään nimitystä Dalit, joka tarkoittaa murskattua tai poljettua kansaa.
Joissain kylissä tarjotaan juomat kastittomille eri kupeista kuin
korkeakastisille, ja kastittomien täytyy kävellä korkeakastisten alueella
paljain jaloin. Heitä voidaan kohdella kaltoin työpaikoilla, ja kouluissa on
yleistä nimitellä, ahdistella ja kiusata kastittomia lapsia.
![]() |
©Pixabay |
Muinaisen käytännön mukaan kastittomien tuli tehdä työtä,
joka oli tarkoituksella suunniteltu mahdollisimman inhottavaksi ja
halventavaksi. Naiset esimerkiksi puhdistivat käsin kylien suuria käymälöitä,
keräsivät ihmisten ulosteet ämpäreihin ja kuljettivat ne tunkiolle, joka sijaitsi kätevästi heidän asuinalueensa vieressä. Miehet puolestaan laskeutuivat
esimerkiksi viemäreihin avaamaan siellä olevat tukkeumat ilman minkäänlaisia suojavarusteita.
Muutoksia
parempaan on tapahtunut, koska Dalitit ovat ryhtyneet
vaatimaan oikeuksiaan ja ovat viime vuosikymmeninä ottaneet paikkansa
yhteiskunnan näkyvillä paikoilla. Esimerkkinä Intian vuonna 2017
valittu presidentti Ram Nath Kovind, joka on syntyperältään Dalit.
Gandhi oli tunnettu kastittomien auttaja. Muun Intian kauhistellessa
vieressä hän muun muassa otti kastittoman perheen kotiinsa asumaan. Hän käytti
Daliteista nimitystä Harijan, Jumalan omat.
”Kunhan kasteihin kuuluvat hindut ovat vapaaehtoisesti ja
aidon vakaumuksen voimasta luopuneet perinteisestä saastaisuuden käsitteestä,
silloin meistä kaikista voi käyttää nimitystä Harijan.” - Gandhi
Gandhia kuitenkin kritisoitiin monesti siitä, että hän ajoi
ainoastaan Dalitien asiaa, ei koko kastijärjestelmän lakkauttamista.
Dalitien taistelu
Dalit-liike sai alkunsa Maharasthran alueelta, jossa
kansalaisoikeusliike Dalit Panthers alkoi toimia 1970-luvun alussa. Sen
keskushahmona ja koko kastinvastaisen ideologian luojana tunnetaan Intian
entinen oikeusministeri ja perustuslain kirjoittaja Bhimrao Ambedkar
(1890-1956). Kuten arvata saattaa, mies oli Dalit itsekin.
Ambedkar julkaisi vuonna 1936 kastijärjestelmän hävittämistä
käsittelevän kirjan Annihilation of caste. Hän oli alun perin hindu, mutta
ilmoitti kirjansa julkistamisvuonna, ettei tulisi kuolemaan hinduna. Daliteilla
ei ollut aikoinaan oikeutta astua hindutemppeleihin tai saada siunausta brahmaanipapeilta,
vaikka he olivat hinduja itsekin.
Koen edellä mainitun yhtenä esimerkkinä joidenkin maailman
uskontokuntien tekopyhyydestä. Tosin olen varma siitä, että tuokin
tekopyhyyden osoitus on lähtöisin ihmisen tulkinnasta, ei yhdenkään jumalan sanasta.
”Kaikki maailman uskonnot kuvaavat jumalan ennen kaikkea
ystävättömien ystäväksi, avuttomien avuksi ja heikkojen suojelijaksi. Kuka voi
Intiassa olla ystävättömämpi, avuttomampi tai heikompi kuin ne nelisenkymmentä
miljoonaa hindua, jotka luokitellaan saastaisiksi?” - Gandhi 11.2.1933
Muutamaa kuukautta ennen kuolemaansa, vuonna 1956, Ambedkar
sekä puoli miljoonaa hänen seuraajaansa kääntyivät buddhalaisiksi. Intiassa on
nykyään miljoonia neobuddhalaisia, joiden enemmistö koostuu uskontoaan
vaihtaneista daliteista.
”Uskon vakaasti, että harijanit luopuvat hindulaisuudesta,
elleivät niin sanotut kasteihin kuuluvat opi rakastamaan heitä kuin itseään.” - Gandhi 12.6.1930
Tämän päivän Dalit-liike koostuu monista ympäri maailmaa
toimivista järjestöistä, jotka toimivat Dalitien aseman ja elinolojen parantamiseksi.
Esimerkkinä kansainvälinen Dalitien solidaarisuusverkosto: International DalitSolidarity Network. Suomessakin on oma vuonna 2010 perustettu osastonsa, joka
toimii vapaaehtoisvoimin.
Suomessa toimiva Dalitien solidaarisuusverkosto on uskonnollisesti
ja puoluepoliittisesti sitoutumaton ihmisoikeusjärjestö, joka tiedottaa ja pyrkii
vaikuttamaan suomalaisiin päättäjiin, yrityksiin, järjestöihin ja yksilöihin kastisyrjinnän lakkauttamiseksi. DSNFI kuuluu edellä mainittuun kansainväliseen Dalitien
solidaarisuusverkostoon.
Tue Dalitien solidaarisuusverkoston toimintaa, lisätietoja
tästä.
Törmäsin viime keväänä joogafestareilla pieneen yhdistykseen
nimeltä Agran koululaiset ry. Kyseessä on pieni poliittisesti ja
uskonnollisesti sitoutumaton suomalainen kansalaisjärjestö, joka tukee Dalitien
ihmisoikeustaistelua. He ylläpitävät Agrassa yhdessä Chaudhary Welfare Society -järjestön kanssa koulua Dalit-tytöille, jotka elävät äärimmäisessä
köyhyydessä ja ovat kohdanneet hyväksikäyttöä sekä traumaattisia tilanteita.
Ryhdy Dalit-tytön tai vaikka kokonaisen luokan kummiksi, lisätietoja
tästä.
Lady Perpetua ja pohjoisen pojat
Halusin ehdottomasti kuulla syntyperäisen intialaisen
ajatuksia ja kokemuksia kastijärjestelmään sekä Daliteihin liittyen, joten
hyökkäsin jälleen Lady Perpetuan puheille. Jos satut matkustamaan tänne ja olet
kiinnostunut ahdistelemaan majoituspaikkasi henkilökuntaa loputtomilla
kysymyksilläsi, suosittelen lämpimästi suunnaksi Treebo Vila de Goaa, jossa
Lady P vastaa jokaiseen kysymykseesi suurta kärsivällisyyttä ja rakkautta
osoittaen.
Perpetua kuuluu toiseksi ylimpään kastiluokkaan, kuten hänen
isänsä, isoisänsä ja isoisoisänsä ennen häntä. Hänen mukaansa kastijärjestelmän
olemassaolo on edelleen nähtävissä kaikkialla Intiassa, toisaalla enemmän
ja toisaalla vähemmän. Turistien suosimalla Goalla vähemmän, vaikka hän kertoo nähneensä täälläkin tapauksia, joissa Dalit on laitettu istumaan tuolin sijaan
lattialle kastittomuutensa takia.
Villassa työskentelee Perpetuan lisäksi kolme Dalit-poikaa
pohjoisesta. Ihan samanlaisia ihmisiä näyttävät olevan kuin kaikki muutkin, vieläpä
hyvin kohteliaita ja ystävällisiä.
![]() |
©Hengittävääelämääetsimässä |
Perpetuan mielestä koko kastijärjestelmä ja sen vaikutukset ovat
järjettömiä. Hänelle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Hän näkee ratkaisuna Dalitien aseman nostamiseksi koulutuksen
parantamisen. Kun jokainen ihminen saa hyvän koulutuksen, luokkaerot häivyttyvät ja ajan saatossa katoavat.
Daliteja työskentelee myös ulkomailla ja se on Perpetuan
mukaan auttanut Dalitien yhteiskunnallisen aseman parantumista. Hieman isommat
tulot ovat luoneet henkilökohtaisen talouden kohenemista, ja sitä kautta
laajentaneet Dalitien mahdollisuutta hankkia itselleen tasa-arvoisemmat
elinolosuhteet.
Toivon todella, että mahdollisimman moni niin Intiassa kuin
sen ulkopuolellakin alkaa ajatella Daliteista kuten Gandhi, Ambedkari
ja Perpetua.
”Uskon lujemmin ajatuksen voimaan kuin kirjoitetun tai
puhutun sanan voimaan.” - Gandhi 17.9.1925
Olen Gandhin kanssa samaa mieltä monesta.
Erityisesti siitä, että meistä jokainen on – uskonnosta, väristä, rodusta,
asemasta tai asemattomuudesta riippumatta – yhden ja saman tulen kipinöistä
lähtöisin.
Lähteistä
Olen tutkinut kirjoitukseni aiheita erilaisia
lähteitä koluten. Faktatiedot ovat peräisin internetin ihmeellisestä
maailmasta, Rauhan sanat -kirjasta sekä Lady Perpetuasta. Mielipiteeni, jotka
uskon sinun erottavan kirjoituksesta, ovat peräisin minusta.
Kommentit
Lähetä kommentti